Oy Investcon Ab
Yritysesittely
Toimialat ja asiakkaat
Yhteystiedot
Yhteistyökumppanit
Investconin
työtavat
Businessklinikka
Liikeideakehitys
Strategiakehitys prosessina
Organisaatiokehitys
Teknologiapainotteiset alat
Kansainvälistyminen
Terveydenhuolto
Case-kuvauksia
Terveydenhuolto 2011
Merkkituoteliiketoiminta
Yrityskaupat
Management Buy Out
Terveydenhuolto
Blogi:
Nimi
|
TERVEYDENHUOLTOBLOGI
Kansalliset
tietojärjestelmät eivät toimi hyvin ilman kansallisen
potilaan hoitotyön harmonisointia
26.10.2011
Kerta toisensa jälkeen on yritetty rakentaa kansallisia
järjestelmiä, ja kehitystyö on ollut ja on kallista sen
takia, että
kokonaisarkkitehtuuria ei ole luotu. Käyttöönotto
viivästyy ja konkreettinen
hyöty on usein jäänyt pettymykseksi. Sähköinen
potilaskertomus, sähköinen resepti ja
potilastietojen saatavuushankkeet ovat esimerkkeinä
tästä lähtökohtamäärittelyn
puutteesta tai vääristä rajauksista
käytettävyyden suhteen.
Seuraavanlaisiin
esiselvityskysymyksiin on vastattava
Ennen kuin itse
tietojärjestelmän omista sisäisistä
ehdoista (arkkitehtuurista) yleensä saisi puhua, on vastattava
seuraavan
tyyppisiin kysymyksiin:
Mitkä puutteet vaivaavat nykyisiä
tietojärjestelmiä ja mitä ne aiheuttavat?
Miksi kansallinen harmonisointi potilaan hoitotyössä?
Mitkä ovat
kansallisen harmonisoidun hoitotyön toimintamallin
päätavoitteet?
Miten potilaan
ja
vastuulääkärin vuorovaikutus hoitotyössä
paranee ja tehostuu?
Minkälaiset
investoinnit
on perusteltavissa asetettujen tavoitteiden saavutuksilla?
Mitä hoidon
harmonisointi sisältää käsitteenä?
Ajan hallinta
hoitotyössä tarkoittaa mitä käsitteenä?
Nämä ovat
esimerkkejä siitä, mihin pitää
löytää vastauksia,
muuten tuloksena kiireisessä prosessissa rakennetaan helposti
kansallisiksi
erilaisia tietojärjestelmiä, jotka lähinnä
pystyvät kommunikoimaan, mutteivät
toimi oikeasti yhteen. Vertaa räätälöinti kontra
SAP-maailma. Kliininen
hoitotietojärjestelmä SAP-logiikalla on edellytys
onnistuneelle hoidon
harmonisointiprosessille.
Mille
taholle kuuluu tämä kansallisen harmonisoinnin
tehtävä
Tämä on todella
vaikea kysymys, kun käsitykset helposti
menevät ristiin ainakin poliittisesti. Tämä on se syy,
miksi Investcon on
panostanut niin paljon potilaan hyvän hoidon prosessiin eri
osioineen ja niin,
että kaikki on mitattavissa ja seurattavissa samalla tavalla joka
puolella
hoitoketjuun osallistuville. Yhteinen käsitteistö, yhteinen
kieli ja samanlaiset
tieto-/raporttiformaatit eliminoivat subjektiivisen oikeuden kuvata
asioita
miten itse katsoo parhaaksi. Ilman tätä potilaan hoidon
parantaminen ja
tehostaminen jää teoriaksi ja kansallisten
tietojärjestelmien tehtävä on
etupäässä toimia hallinnollisena tietovarastona ja
erillisselvitysten mahdollistajana
tarvittaessa.
Oikea
foorumi keskustelulle?
Investconin tavoite on ennenkaikkea
herättää keskustelua
asioista, joita ei tule ohittaa laadukkaassa kehitystyössä
paremman
terveydenhuollon ja tehokkaamman terveydenhuollon puolesta.
Tämä on asia, josta
kaikki yleensä ovat samaa mieltä. Tehtävä on
erittäin vaativa ja siksi työ
helposti jää liian pinnalliseksi. |
STM ja julkisen terveydenhuollon
kehittäminen
26.9.2011
Kehittäminen,
mistä se alkaa ja kenen toimesta - iso kysymys julkisessa
terveydenhuollossa
Yleensä joku ison luokan innovointi luo mahdollisuuksia ja uhkia
tai voimassa oleva toimintamalli ajautuu kriisiin eri
ympäristötekijöiden sekä muuttuneiden asenteiden
myötä. Siis kehitys ei ole itseään ruokkiva, sen
takia että haluaa sitä tehdä, ja jos näin on, se
muuttuu helposti itsetarkoitukseksi.
Julkinen terveydenhuolto koostuu rakenteista ja siihen vaikuttavasta
yleispolitiikasta, missä suuri vaara on, että
määrätietoinen kehittäminen on vaikeasti hallittava
prosessi. Yksi perussyy on, että byrokratiassa ei saa tehdä
virheitä, jolloin niitä ei sitten voida tunnustaa ja
vielä vähemmän analysoida.
Kuten totesin, onnistunut kehitystyö perustuu ennen kaikkea
ongelmien tai mahdollisuuksien näkemiseen ja kykyyn toimia
selkeän tehtävän/tavoitteen puolesta. Byrokratiassa
kaikki toimivat hyvän yleistavoitteen puolesta ja sillä
mandaatilla kuitenkin niin, että jokainen tekee oman osuutensa
oman tehtävän rajatulla alueella.
Onnistunut kehitys perustuu usein siihen, että vallassa olevat
pelisäännöt ja työmallit rikotaan hyvän
kehitystuloksen puolesta. Jos näitä ajatuksia sovelletaan
STM:n ja THL:n toimintamalleissa, syntyy helposti
valtava mielipideilmaisu eri intressipiirien taholta. Mitä silloin
tapahtuu? Usein syntyy kompromisseja, jotka sitten myös
vaikeuttavat tai estävät asetettujen tavoitteiden
saavuttamista.
On kuitenkin iso määrä onnistuneita hankkeita, ja
mielestäni näitä yhdistää selkeät tarpeet
ja sitä myöten myös mitattavissa olevat tavoitteet, siis
hyödyt potilaille. Kliinisellä puolella uudet
lääkkeet ja sitä kautta uudet
hoitokäytännöt ovat tällaisia esimerkkejä.
Politiikka, organisointi, infrarakenteet, tietojenkäsittely ja
johtaminen ovat esimerkkejä siitä, missä kehitystyö
vaikeutuu moninkertaisesti. Pääsyy tähän on se,
että jo tavoitteiden asetanta on liiaan avoin, kun prosessi on
myös niin paljon vaativampi. Isotkin hankkeet
käynnistetään osabudjeteilla ja kiireesti, niin ettei
osapuolia sitova tavoiteasetanta tule riittävän
selväksi. Tämä koskee kaikkein eniten
potilashyötyjä ja toiminnan tehokkuusvaatimuksia. Ilman
näiden konkretisointia jo alusta lähtien syntyy melko
varmasti vaikeuksia hankkeen aikana, ja etenkin sen
käyttöönottovaiheessa. Investointien
takaisinmaksulogiikka ja -aika on periaatteessa
investointipäätöksissä aina vaatimuksena.
Käytännössä päätösten analysointi
tässä mielessä jää liian avoimeksi,
sisältäen olettamuksia jotka eivät realisoidu
toteutuksen myötä.
Suuri osa tavoitteista eivät lähde selkeästi
potilashyödyistä ja hoidon tehokkuudesta, vaikka
nämä kyllä olisivat mitattavissa ja seurattavissa.
Kritiikin ja itsekritiikin riittämättömyys ovat
julkisessa terveydenhuollossa heikkous kehitystötä ajatellen.
Kriiittinen toiminta on yleensä tarina siitä, että
organisaatio on oppiva ja että se samalla kehittää
asioita nopeammin kuin organisaatio joka enimmäkseen haluaa
korostaa erinomaisuuttan. Kuten elämässä muutenkin,
pitää löytyä molempia: nöyryyttä ja
hyvää itsetuntoa, silloin asiat ovat hyvin.
Terveydenhuollon kehityksen pitää yksinkertaisesti ja
selkeästi perustua potilaiden hyvään hoitoon ja
sitä kauttaa hoidon kokonaistehokkuuteen. Terveydenhuollon
arvoketjun arviointi on potilaan ja häntä auttavien hoitavien
asia. Sen takia pitää konkretisoida asiat tälle tasolle
niin, että kaikki puhuvat samaa kieltä. STM:n tärkein
tehtävä on toimia sen puolesta ja takia. Kaikki hankkeet ja
yleensäkin toiminta perustuu tähän. Kun julkinen
terveydenhoito on niin monitahoinen monine intressentteineen, jotka
näkökulmansa takia suboptimoivat osuutensa, on STM:n
tehtävä selkeä ja samalla erittäin vaativa m.m.
tällä esille tuotujen seikkojen ja ilmiöiden takia.
Ensimmäinen askel on, että kaikki osapuolet keskittyvät
siihen samaan arvoketjuun siitä huolimatta, vaikkakin oman
reviirinsä kustannuksella. Tyypillistä julkisen
terveydenhoidon puitteissa on, että on liian vähän rahaa
käytettävissä ja jokainen taho tarvitsee sitä
lisää. Samalla kaikki ymmärtävät, että
raharesurssit ovat niukkoja ja yhä niukemmpia tulevina vuosina -
siis melkoinen paradoksi.
Tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista
yksityisellä puolella myöskään mutta siellä
omistajat ja johtajat saavat pättää ja myös
päättävät. |
Ajan hallinta ja totuuden hetki
terveydenhuollossa
15.9.2011
Terveydenhuollossa on viime vuosina korostettu asiakasfokusta eli
potilasfokusta. Tämä on helpompi sanoa kuin toteuttaa.
Hoitoketjuja ei pystytä synkronisoimaan kovin hyvin
nykyjärjestelmien avulla, ja potilasfokus
jää tavoitteeksi eri yrityksistä huolimatta. Hoitoketjut
pirstaloituvat ja pitenevät esimerkiksi palvelujen
keskittämisen myötä. Potilasvastuu jää samalla
etäämmäksi yksittäisen hoitavan
näkökulmasta. Pirstaloitunut hoitoketju viiveineen tarkoittaa
hoidon laadun ja tehokkuuden heikkenemistä vastoin asetettuja
tavoitteita.
Kuten kaikessa palvelutoiminnassa on totuuden hetki nostettava esille
myös terveydenhuollossa. Totuuden hetki tarkoittaa, että
hoidon hyvyyttä ja tehokkuutta mitataan silloin, kun potilas saa
hänelle kuuluvan hoitonsa.
Tämän hoidon laatu määräytyy vain silloin
tehtyjen hoitosuoritusten kautta. Terveydenhuollossa sovelletaan
runsaasti erilaisia hyvyysmitareita, jotka luonteensa takia mittaavat
pelkästään osastokohtaisia tai laitoskohtaisia
osasuorituksia ja usein vain kustannuskertymien tunnuslukuina.
Ajan hallinta palvelutoiminnassa lähtee aina asiakkaan, siis
tässä yhteydessä potilaan, tarpeesta ja hänelle
suoritettavasta hyvästä hoidosta. Julkisessa
terveydenhuollossa ajan hallinta lähtee hoitoresursseista, jotka
määräytyvät käytettävien raharesurssien
mukaan. On selvä, että näiden asioiden
yhteensovittaminen eräänlaisena kompromissituloksena ei johda
hyvään hoitolaatuun ja hoitotehoon. Hoidon laadun ja
tehokkuuden parannustavoitteet poljetaan raharesurssivajeen voimalla.
Asettamalla selkeitä hoidon laadun ja tehokkuuden tavoitteita
varmistetaan, että hoidon organisointia ja hoidon prosesseja
parannetaan ja sitä kautta saadaan enemmän aikaiseksi
myöskin lisäämättä resursseja.
ICT-järjestelmät eivät palvele tätä ajan
hallintaa potilasnäkökulmalla. Esimerkiksi
varausjärjestelmät ovat yleensä luonteeltaan staattisia,
eli täytetään aikakalenteria potilailla
määrättyjen aikanormien mukaan.
Kun pitää joustavasti optimoida hoitojen
määrää ja laatua potilasfokuksella, on hallittava
sekä hoitoresurssointia että potilaiden hyvän hoidon
hoitosuorituksia mainitun totuuden hetken periaatteella, ja se
tarkoittaa että suunnitelmat joustavat ja elävät
asetettujen hoitotavoitteiden saavuttamiseksi. Nykytoiminnassa ei
toimita näin, ja se hankaloituu entisestään
pitemmissä hoitoketjuissa. Silloin erittäin paljon
jää jonkun hoitavan yksilön varaan, joka on ottanut
henkilökohtaiseksi tehtäväksi, että potilas saa sen
luvatun hoitonsa kaikesta huolimatta.
Muilla aloilla ja myös yksitysessä terveydenhuollossa on
järjestelmäkehitys pitemmällä, ja se on ehdoton
edellytys sille että toimijat pärjäävät
avoimessa kilpailussa. Monella alalla ICT-järjestelmät
ratkaisevat sen, ketkä jäävät henkiin
pitemmässä juoksussa kun asiakkat jatkuvasti vertaavat
toimijoiden palveluiden laatua ja hintoja. Julkisessa
terveydenhuollossa on lähinnä järjestelmäviidakko,
ja sen perkaaminen on iso urakka tulevina vuosina. Avoimen kilpailun
puuttuminen kuntien ja sairaanhoitopiirien toimintaperiaatteiden takia
tekee tästä prosessista hankalan. Valtion vahva strateginen
muutoslinjaus on ensimmäinen askel, muuten nykymeno jatkuu liian
pitkään.
Potilaan hyvän hoidon laatu ja tehokkuus ei ole maantieteellinen
kysymys, ja eri reviirien avaus on mahdollinen vain, kun hyvän
hoidon laatu ja määrä on käynyt läpi läpi
konkreettisen tavoiteasetantaprosessin
oikeilla mittareilla. Sitä kautta eri hoitojen priorisointi
julkisin varoin myös täsmentyy. Nykymenettely vaihtelee
kovasti kunnittain ja määräytyy lähinnä
resurssinäkökulmalla. Tämä epäkohta on viime
vuosina korostunut
ja kaipaa ratkaisuaan. |
Keskittäminen terveydenhuollon
tehostamisen patenttiratkaisuna on virhe
13.9.2011
Kuten olemme voineet huomata monessa yhteydessä, on usko suuruuden
ekonomiaan terveydenhuollossa vahva. Eri palvelusektoreilla on varsin
erilaiset lähtökohdat suuruuden ekonomialle, niin myös
terveydenhuollossa. Erikoistuminen on tärkeä tehostumiskeino
silloin, kun osaaminen ja tekniikka ovat kalliita
ylläpitää, ja silloin potilaiden hoito on syytä
keskittää harvoihin hoitoyksiköihin. Suurin osa
hoitopalveluista on kuitenkin yleishoitoa luonteeltaan.
Äärilaitoja edustavat erikoissairaanhoito ja
terveyskeskuspalvelut, ja näin ollen hyvän ja tehokkaan
hoidon tuottaminen poikkeaa toisistaan
niin paljon, että ratkaisumallit ovat myös eri maata.
Tämä kehityskulku on johtanut erilaisiin ilmiöihin,
jotka jopa heikentävät potilaan hoidon laatua ja tehoa.
Esimerkkeinä voin mainita:
1. Terveyskeskusten karsiminen ja samalla myös
hoitopalvelujen karsinta on johtanut siihen, että lähetteiden
tarve on kasvanut rajusti. Tämä taas usein tarkoittaa,
että hoito tapahtuu sairaalaoloissa, missä kustannukset usein
vain kasvavat korkeampien kiinteiden kustannusten myötä.
Potilaan hoitoaikataulu pitenee ja hoitoonpääsymatkat
pitenevät myös.
2. Työpaikkana on terveyskeskus menettänyt suosionsa
hoitohenkilöstön keskuudessa. Työvoimapula ja
pätevyysvaje kiihdyttävät läheteruljanssia
entisestään.
3. Hoitoon osallistuvien henkilöiden määrä
kasvaa ja potilasvastuu jää etäämmäksi
sitä myöten, jolloin myös potilaan oma vaikuttaminen
hoidon kulkuun hankaloituu.
Tämä lista on kokonaisuudessaan paljon pitempi, mutta jo
yllämainittu riittää osoittamaan, että
tämä terveyskeskuspolitiikka johtaa heikompaan hoitolaatuun
ja jopa hoitotehokkuuteen. Mielestäni panostus
terveyskeskustoimintaan on tärkein kulmakivi terveydenhuollon
tehostamisessa kokonaisvaltaisesti. Sitä enemmän kun
potilaita hoidetaan terveyskeskuksissa paranee hoidon laatu ja samalla
tehokkuus. Nyt terveyskeskus välillä muuttuu
lähinnä hallintoelimeksi, missä hotilaat ohjelmoidaan
eteenpäin jopa yksunkertaisia hoitotoimenpiteitä varten.
Tämä suuruuden ekonomian usko synnyttää myös
liikelaitoksia välillä tarpeeseen ja välillä
todella kevyin perustein. Liikelaitosmalli on aika kyseenalainen kun se
myös karsii kilpailun ja voi muodostaa liian suojatun
työyhteisön. Yhtiömuotoinen toiminta on parempi
edistämään laadukasta ja tehokasta toimintaa
selvällä omistajavastuulla.
Keskittäminen
ja hajauttaminen yhtaikaa
Kuten tiedämme, aloilla missä kilpailu on todellista
syntyvät erilaiset liikeideat, perustuen välillä
suuruuden ekonomiaan ja välillä
räätälöityihin palveluihin asiakkaiden tarpeiden
mukaisesti. Molemmat liikeideat toimivat, kun toimintalogiikka on
rakennettu asiakaslähtöisesti ja asiakkaat tarvitsevat
erilaisia ratkaisuja. Näin on kyllä asianlaita myöskin
terveydenhuollossa, mutta julkisen terveydenhuollon puitteissa on
tällainen toimintojen erilaistaminen lähinnä rasite
byrokratian näkökulmasta.
Kun terveydenhuolto organisoidaan ja toteutetaan, on muistettava
että lisäarvot mitataan pelkästään potilaiden
hoitotilanteissa parempina ja tehokkaampina hoitoina rajallisten
resurssien puitteissa. Kun seuraa
kehityskeskustelua, niin on helppo havaita että tämä
tosiasia helposti jää taka-alalle. Rakennetaan isoja
järjestelmiä tai tehdään isoja
organisaatiojärjestelyjä ilman, että fokus on siinä
mitä parannuksia on saavutettavissa. Ilman tätä jokainen
investointi tapahtuu enemmän oletusarvoilla ja kovin
yleisillä perusteilla, jotka vain rajallisesti tai eivät
ollenkaan kuvaa saavutettavia potilashyötyjä ja
hoitotehokkuutta.
Mitkä johtotähdet ja kehitystavoitteet todella johtavat
nykyisiä satsauksia ja investointeja on tärkein
tarkastelukohta ennen kuin suunnan muutoksen tarve on linjattavissa.
Monen toimijan sektorina terveydenhuolto todella kaipaa
kehitysstrategiaa, joka on niin selkeä, että kompassisuunta
on mahdollisimman yhteneväinen ja samalla myötävaikuttaa
näiden tärkeiden toimijoiden kehitystyön onnistumiseen.
Vain näin toimien terveydenhuolto kehittyy ripeästi, ilman
liian monta virheaskelta, jotka johtavat turhiin viiveisiin ja rahan
tuhlaukseen. |
Yksinkertaistus mottona terveydenhuollon
kehittämisessä
8.9.2011
Kun kliininen toiminta ja hallinto nivoutuvat yhteen, ne luovat
monimutkaisen toimintamallin joka tuottaa moninaisia
toimintaprosesseja. Tässä piilee tehottomuuden siemen ja se
on juurtunut yhä vahvemmin terveydenhuollon
kehitystyöhön. Toimintamallit ja sitä myöten
järjestelmät eivät palvele hyvin potilaan laadukasta ta
tehokasta hoitoa.
Yksinkertaistus tarkoittaa m.m.:
- potilas yhä tietäväisempi terveydestään ja
hoitotoimenpiteistä
- potilas muuttuu aktiiviseksi ja osallistuu itse hoitotoimenpiteisiin
- lääkäri ja hoitaja saavat potilaan terveystiedot
sujuvasti hoitotyön tueksi
- diagnoosi antaa hoitosuosituksen
- hoitosuosituksen tuella syntyy hoitosuunnitelma
- potilas ja vastuulääkäri tekevät yhdessä
hoitositoumuksen
- kaikki hoitotiedot päivitetään automaattisesti
potilaan terveystietoihin
- hoitotulosten seuranta ja toteutus hoitositoumuksen pohjalta
Terveydenhuolto on täynnä poikkeuksia, joiden ei tulisi
muuttaa sääntöjä. Luonteensa takia terveydenhuolto
takertuu poikkeuksiin, jolloin monimutkaistetaan
sääntöjä. Silloin ollaan
väärällä polulla.
ITC järjestelmä ei voi olla parempi kuin
syöttötiedot ja miten hyvin ne saa ulos ja sen lisäksi
relevantteina tietoina, kun potilasta hoidetaan hyvin ja
hoitositoumuksen mukaisesi.Yksinkertaistamalla ja
kehittämällä toimintatapoja ja potilaan hoitoa
kokonaisuutena syntyy pohja sille, mitä on automatisoitavissa
työkaluksi potilaalle ja hoitaville lääkäreille ja
hoitajille.
Hallintotavoitteet ovat liian suuressa roolissa johtuen m.m.
siitä, että keskitetään toimintoja yhä
isommiksi yksiköiksi. Usein juuri kliininen työ, joka on
tuottamassa hoitopalveluja, ei juuri muutu, ja potilas itse saa
helposti heikomman hoitopalvelun kuin ennen.
Jos vertaamme 1000 vanhuksen hoitolaitosta 20 vanhuksen hoitokotiin,
niin on helppo ymmärtää miten suuresti hallinnon ja
valvonnan tarve poikkeavat toisistaan.
Vanhuksen näkökulmasta ja hoitavien näkökulmasta
hyvän hoidon sisältö ja toteutus eivät
merkittävästi poikkea. Suuruuden ekonomia ei toteudu ja
potilaan hyvän hoidon toteutus on vaivalloinen.
Työntekijän yksilövastuu ja vapaus hyvän
tekemisessä potilaalle häviävät helposti
tässä työympäristössä. Miksi
näitä on ja suunnitellaan yhä?
Potilaan hoidon laatu ja tehokkuus ovat todettavissa vain potilaiden
hoidossa, ja kaikki pelisäännöt, infrastruktuurit,
ITC-järjestelmät ja työntekijät palvelevat
tätä tarkoitusta.
Julkisen terveydenhuollon luonteen takia tämä johtotähti
on usein unohtunut ja yhä unohtuu kun reviiriajattelu ohjaa ja
taistelu niukoista määrärahoista käy kuumana.
Selkeä tavoiteasetanta ja määrätietoinen
"kipparointi" ovat kaiken alku ja juuri. Silti näkymä on
varsin hämärä. |
Tietäväinen
potilas parantaa
terveydenhoitoa
7.9.2011
Olen pitkään ihmetellyt sitä, miten ison roolin
hallintoelimet ottavat tässäkin asiassa
itselleen. Potilastiedot paperi- tai sähköisessä
muodossa
ovat ratkaisevassa roolissa, kun potilas miettii asioitaan omien
tuntemuksiensa lisäksi. Paras keskustelu syntyy
lääkärin tai hoitajan kanssa kun on yhteinen tieto
potilaan tilasta.
Hallintoelimet menevät liian pitkälle yksilön
suojausroolissaan vaikkei edes potilas itse edes halua
sitä. Miksi? Haetaan hakemalla
väärinkäyttömahdollisuuksia ajattelematta
sitä,
että liiallinen suojaus estää sujuvaa hyvää
hoitoa. Tietäväinen potilas pystyy itse osallistumaan
päätöksiin ja hoitotoimenpiteisiin tavalla, joka
parantaa
hoitoa, ja samalla potilas hoitaa oman osuutensa paremmin.
Ihmisellä voi olla terveyspäiväkirjansa ajan tasalla ja
aina käytettävissä (vertaa pankkitoimintaan) ja niin voi
olla myös kun ihminen/potilas tarvitsee
terveystietonsa.Muistitikkuun mahtuu koko elinkaaren terveystiedot.
Tällä hetkellä hallinto turvautuu uusiin
lakeihin, suosituksiin, valvontatoimintaan, suurtuotantoon, vaikka
tuloksia ei ole syntynyt kovinkaan paljon tämän
vuosituhannen panostuksista. Tämä johtuu ennen kaikkea
siitä, ettei ole yhteisesti
sovittuja mittareita, jotka oikeasti mittaavat hyvän tekemisen
hoitotuloksia.
Tuottavuuskäsitettä käytetään
subjektiivisella oikeudella aivan eri tavalla kuin sen
määritelmällisesti pitäisi
olla. Tämän takia mittaustulokset ovatkin sitä sun
tätä ja väittely kukoistaa ilman oikeata tietoa. Kaikki
mitä terveydenhuollossa tapahtuu on vain mitattavissa
potilaan hyvällä hoitotuloksella. Ylensä keskustelussa
pannan hyvä hoito ja tehokkuus
vastakkain. Miten se on mahdollista, kun potilas kuitenkin haluaa tulla
terveeksi mahdollisimman nopeasti ja pienemmällä vaivalla?
Koko ajan on puhe asiakaslähtöisyydestä ja
potilaasta. Miksei tämä näy niissä
järjestelmissä/sovelluksissa joita kehitetään ja
pilotoidaan? Rahan, teknologian ja hallinnon ehdoilla tapahtuu
paljon, ja samalla
unohtuu hoidon arkipäivä, eli paljon hyvin hoidettuja
potilaita hyvällä terveysvaikutuksella, niukoilla
hoitoresursseilla. Tämän suhteen ovatkin yleensä kaikki
samaa
mieltä. Miksi ratkaisut ja uskon asiat ovat sitten niin
erilaiset. Onko syynä se, että eri tahot ajavat herkästi
omia
intressejään jopa hyvän hoidon kustannuksella?
Yleensä kun on isoista asioista ja vaikeuksista kyse,
pitää pysähtyä miettimään ja
syvällisesti. Nytkin usein syntyy kunnianhimoisia hankkeita, ja
valmistelu melkein rajoittuu siihen, että rahoitus järjestyy
ja sitten menee lujaa. Perustoiminnan mallinnus, itse projektin
määrittely ja tavoitteiden asetanta jäävät
kiireen takia taka-alalle. Tämä, vaikka itse projekti
kestää vuosia ja maksaa kymmeniä miljoonia euroja.
Itsetutkiskelun paikka on viimeistään nyt, kun rahalliset
resurssit eivät kasva Suomen kohdalla lähivuosina,
ennemminkin
päinvastoin. |
|
|